Lotusfötter

USCH!
Jag känner mig illamående. Helt ärligt.
Fotbindning, Lotusfötter, Lotus feet.
Ett begrepp för fötter som misshandlats grovt.
38% av Kinas 80 åriga kvinnor har så kallade Lotusfötter.
Från dess att man har nått åldern 4-6 knäcker någon sönder dina tår, och binder dina fötter för att göra dem så små som möjligt, för att passa i vackra skor. Att man är i sådan ung ålder bevisar bara att det inte är ditt eget beslut, utan en tradition som går i arv.
Hur dem gjorde berättas i en video som jag har infogat nedan.
Saken är den att dina fötter kläms ihop, varannan dag binder du dem hårdare, så att de skadade tårna kommer så nära hälen som möjligt. Nedan har jag infogat en bild som visar hur bundna fötter ser ut, och hur en normal fot ser ut. Jag hoppas att ni ser vad som är vad själva...

Hur långt går egentligen människan för att se vacker ut?!
För det är därför folket misshandlar fötterna så här! Jag tycker inte att det ser vackert ut, bara sjukt, skorna kan jag tänka mig som rätt söta, men gör dem större istället för att deformera kvinnorna, för helvete!



Här är videon. Titta på den.




Kommentarer
Postat av: Jakob Andersson

Svar: Tack så oerhört mycket! =)

2010-02-10 @ 17:00:49
URL: http://detvarmindag.blogg.se/
Postat av: Moa

Aousch att ha sånna fötter ;s



Gå snälla in på min blogg å du får fråga mig vad du vill :) ;D

2010-02-10 @ 18:43:46
URL: http://lillraketen.blogg.se/
Postat av: Emmaak

Fy fan! Vad kvittar det om man har "söta" skor när ens fötter ser ut som ett helt helvetet? :s

2010-02-12 @ 17:01:14
Postat av: Christina

Jag kan dock tycka att det är lika fruktansvärt dom dagens size zero- ideal. Eller plastikkirurgin för den delen. Människor lär sig aldrig av historia...

2011-10-06 @ 21:56:29
URL: http://www.orangelampablogg.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
01