Spagettirätt från Trapani

Från och med idag börjar jag med "dagens" som innebär ett tips om dagen (minst) om allt mellan himmel och jord - det kan vara musik, mat, affär eller annat kul (:

Dagens idag är egentligen dagens igår - men jag glömde att blogga igår(mitt minne är värre än en guldfisks...) - och det får bli idag istället.
Det är en spagettirätt från Sicilien, med mycket tomat, vitlök, basilika, ost som man strör på och annat gott.
Vi lagade den igår och jag måste säga att det var en av de godaste pastarätter jag någonsin ätit! Den är dessutom väldigtg lättlagad och framförallt snabblagad.
Receptet kommer från boken 30 menyer från allt om mat, Prisma.

Till 4 personer:
400 g spagetti
1 kilo söta tomater (vi använde vanliga kvistomater)
1 dl sötmandel
1 kruka färsk basilika
3/4 dl olivolja
2-3 pressade vitlöksklyftor
1/2 liten röd chili eller 1/2 krm chilipeppar (vi valde röd chili)
1 tsk strösocker
1 tsk salt
nymald svartpeppar

Tillbehör:
100 g riven pecorinoost

Så här gör du:
1. Klyv och kärna ur tomaterna. Skär dem i tärningar (vi kärnade inte ur dem, efterom vi tycker så mycket om kärnorna. Dessutom värmde vi tomaterna, mycket lite, så att de blev lite ljumma istället för iskalla)
2. Skålla och skala mandeln (detta steget struntade vi blankt i)
3. Mixa mandel och basilikablad till finhackat. Tillsätt olivolja, vitlök, urkärnad chili, socker, salt och peppar.
4. Koka pastan och sila av kokvattnet.
5. Blanda den nykokta pastan med det mixade och med tomaterna. Strö över rikligt med pecorinoost och servera. (och gör verkligen som de säger - strö rikligt för det är riktigt gott)



Kommentarer
Postat av: Amanda

Mathilda: Tack så mycket! :) Märket heter EMBRACE. Puss!

2010-01-04 @ 17:18:54
URL: http://bamandas.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
01