Brist på kommunikation

Såg ett väldigt intressant TVprogram idag - UR har startat en dokumentär om Sveriges skola och hur kvaliteten har gått ner märkvärt de senaste åren. Förstås fann jag programmet något otroligt vinklat på sina hörn, men budskapet når ändå fram - vad händer egentligen? Hur kommer det sig att flera personer, vuxna svenskar, inte kan svara rätt på en så banal fråga som vad kvoten av 800/100 blir? Det är absurdt. Jag tror dock inte som de i programmet att det har att göra med att själva undervisningen är dålig utan snarare om en avsaknad på grundlig förståelse. En lärare måste lära känna sina elever för att kunna hjälpa dem - och något jag märkt är att varken elever eller lärare kämpar för en närmare relation med varandra. Av erfarenhet vet jag att en bra kommunikation mellan lärare och elev nästintill är den viktigaste faktorn i lärandeprocessen. Hur ska någon av parterna kunna förbättra sig ifall de inte kan kommunicera?

 

 

Jag tror att ett stort hinder för den svenska skolan är att barn sällan får lära sig att kommunicera med äldre människor. Barn umgås med sina jämnåriga. Ifall man hade lärt barn hur man för sig och hur man kommunicerar med vuxna förbättrar det deras chanser i skolan radikalt. Så fort man vågar fråga det som känns dumt, och be om en enklare förklaring, så är vi ett steg på vägen.

 

 

En bra början ifall du vill förbättra din utbildning är att sluta med långa utläggningar om hur dåliga lärare du har. De har genomgått en lång utbildning och deras arbete är att du ska lära dig något - de är så bra som du låter dem vara. Ifall de inte når fram till dig eller får dig att förstå - säg det till dem i person istället för att leka offer i korridorerna bland kompisar. Jag garanterar dig att det kommer ge resultat om du säger det på rätt sätt. Dvs. inte "Du är så dålig, vi fattar ingenting" utan kanske mer "Du? Jag förstod inte riktigt, kan du förklara det lite mer praktiskt kanske? Eller föra ned det en nivå? Kan man säga så här istället? Hur ska man tänka för att fixa liknande uppgifter i framtiden?". Så fort du gör så har du skapat en kommunikation - läraren vet var du ligger och kan anpassa sig efter det. Jag blir så fruktansvärt trött när jag hör hur människor bara klagar och klagar och inte gör någonting åt det.

Få loss tummen och sluta grina. Du är inte fem år längre.

Rage out.

 

 


Kommentarer
Postat av: angelica

Åh men tack snälla du!



& ett mycket bra inlägg det här!

2011-12-16 @ 18:39:59
URL: http://angeliqe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
01