Glace au four

Tänkte tipsa er om glace au four, som jag och familjen gjorde igår :) Jag hade aldrig testat denna utsökta dessert förut, och jag har verkligen missat något! Mixen av varmt & kallt och sockersött & kaffesöt är mycket god! Den mjuka och varma marängen ovanpå den iskalla glassen och den lite smått smälta glassen mellan är en interessant kombination.
Det bästa är of course smaken, men på andra plats är ju att det är så lätt att laga! Och oroa er inte när ni ser att ni behöver sockerkaksbotten: inget du behöver baka innan, utan finns att köpa färdigt på ICA, under namnet tårtbotten.

Hoppas att ni inte är alltför besvikna över min bristande uppdatering..

Glace au four

4 pers. Ni behöver:
- Sockerkaksbotten
- Glass, gärna med kaffesmak
- 3 äggvitor
- Några tsk socker

Så här gör ni:

1. Sätt ugnen på 275, sätt gärna på den en liten stund innan så att den verkligen är klar när det är dags för glassen att sättas in. Ta fram sockerkaksbottnen, och skär ut cirklar. Vi hade cirklar med en diameter på ungefär 10 cm. Sätt på en plåt.
2. Separera äggula från äggvita på alla 3 äggen. Vispa sedan äggvitorna(gärna med elvisp, det sparar mycket tid och besvär) tills det är ett vitt skum, det är färdigt när du kan hålla bunken uppochned utan att skummet lossnar.
3. Ta sedan i några tsk socker och rör i det vita skummet, jag minns inte hur många. Om det behövs kan du vispa upp skummet lite igen.
4. Nu tar du fram glassen. Vi använde en kaffeglass och jag tyckte att det var jättegott, så jag rekommenderar det. Ta en rejäl kula och lägg på varje sockerkaka. Tänk på att du ska ha ork att äta det!
5. Nu ska marängsmeten (äggskummet) på glassen, tänk på att glassen måste vara absolut heltäckt - inget hål utåt får finnas. Din skapelse ska se ut som en stor gräddbulle när det är klart. Jag måste säga det igen - glassen får inte skymtas, då den smälter i ugnen ifall hål finns.
6. Nu ska du snabbt in med dem i ugnen, och där ska dem vara tills du fått en fin yta - alltså cirka 2-3 minuter.
7. Servera direkt - när marängen är varm, och glassen kall och osmält...

MUMS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
01