STUDIETIPS

Har du svårt att få det betyg du vill ha? Förstår du inte varför? Eller kan du inte fokusera?

Allt handlar om att finna den metod som funkar för just dig. Till att börja med är en god kommunkation med din lärare grundläggande - tänk på att din lärare också bara är en människa, och inte allsmäktig. Precis som du inte förstår vad du gör fel, så förstår inte lärare vad de gör för fel. Ifall du kan prata med din lärare kan han eller hon hjälpa dig mer. Det är lättare att lösa ett problem, om man vet vad problemet är.

 

Studietekniker. Hjärnan ser och fungerar väldigt olika från person till person - vad som fungerar är därför väldigt olika. För att komma ihåg det du pluggar in behöver du därför finna vad som fastnar bäst. Man vet inte hur minnet fungerar, men en sak är ganska logisk - ju fler sinnesminnen du har av kunskapen, ju fler "fack" sorteras minnet in i. När jag studerar brukar jag därför vara väldigt uppmärksam på lektionerna - lyssna noggrannt och anteckna det som känns viktigt eller som jag vet att jag kommer att glömma ifall det inte finns på papper. Anteckningar är bra att ha när läraren säger saker som inte står i böckerna. Där får vi in två sinnen - inte sant? Hörsel och känsel (skrift). När jag sedan tar tag i studerandet läser jag sidorna vi är hänvisade till. Syn. Sedan gör jag frågor utefter texten, som jag muntligt förhör mig själv på. På så sätt har jag lärt mig kunskapen från många olika håll, och kommer definitivt att komma ihåg det bättre än om jag panikläser en kvart innan provet.


Sammanfattning:

1. Lyssna på lektionerna. Det är viktigt.

2. Läs.

3. Förhör dig själv muntligt och gärna skriftligt.

 

Detta är det optimala för mig - och det kan kännas mycket när man ser det så här. Självklart hinner och orkar jag inte alltid göra alla stegen, men då fastnar inte kunskapen lika djupt.

 


Kommentarer
Postat av: Felicia

en del bra tips. graciiias!



puss

2012-02-01 @ 10:09:31
URL: http://fjaelkis.blogg.se/
Postat av: Anonym

gå med i dagens blogg på min blogg regler om va du behöver göra är änkla läs mer på min blogg

http://mosansliv.blogg.se/

jag skriver på bloggen vem som van och skriver till vinaren i kväl

2012-02-01 @ 13:52:15
Postat av: emma

Hejsan :) jag driver en hyffsat nytstartad skönhetsblogg där jag skriver om det mesta inom smink och skönhet. Så tänkte bara ta och tipsa dig om du är intresserad av sånt! Bloggar flera gånger varje dag om allt möjligt! Hoppas du börjar kika in hos mig, skulle bli jätteglad :D

Men ha en bra dag iaf, kram!

2012-02-01 @ 13:55:29
URL: http://makeupisglam.blogg.se/
Postat av: angelica

Ja ellerhur det blir en sån härlig känsla på kortet!

haft en bra dag? :)

2012-02-01 @ 15:43:19
URL: http://janssan.devote.se
Postat av: Felicia

SV: ja helt otroliga!



puss

2012-02-01 @ 16:19:01
URL: http://fjaelkis.blogg.se/
Postat av: Amanda Jonsson

Svar: åh, tack så jättemycket. och bra tips förresten - verkligen. är väldigt lat när det gäller plugg, haha

2012-02-01 @ 16:49:08
URL: http://ajonssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
01